Marcel Rözer & Pieter Roelofs The Match: Wielereditie
Wat verbindt Tadej Pogačar met Johannes Vermeer? In welk opzicht lijkt Marianne Vos op Rembrandt? En wat heeft Mathieu van der Poel gemeen met Vincent van Gogh? Het lijken werelden die ver uit elkaar liggen, maar in Boxmeer slaan sportschrijver Marcel Rözer en kunstkenner Pieter Roelofs in een speciale wielereditie van hun interactieve theatershow ‘The Match: Het spel van kunst en sport’ bruggen tussen de Franse impressionist Renoir en de Tour de France, Gino Bartali en de Hollandse Meesters, de Strade Bianche en Romantische landschapschilderkunst.
De samenwerking tussen Marcel Rözer en Pieter Roelofs mag op zijn minst verrassend worden genoemd. Rözer, columnist, schrijver en programmamaker, schrijft en spreekt al enkele decennia over sport. Vanwege de dynamiek, de adrenaline maar vooral ook omdat sport de talenten én tekortkomingen van de menselijke soort uitvergroot. Hij won als journalist de Nico Scheepmakerbokaal (voor het beste sportboek) en de Hard Grasprijs (voor het beste sportverhaal). Rözer publiceerde in diverse kranten en sportbladen en werkte op tv voor Sportpaleis De Jong en Goedemorgen Nederland.
Roelofs, bij het grote publiek vooral bekend van succesvolle televisieprogramma’s als Project Rembrandt en De Nieuwe Vermeer, is werkzaam als hoofd Beeldende Kunst bij het Rijksmuseum. Hij is gespecialiseerd in zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderijen. Als tienjarige hield hij zijn eerste spreekbeurt over Rembrandt. De kunst van de grootste Hollandse meester liet hem vervolgens niet meer los. Hij werkte aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland en publiceert en doceert regelmatig over een breed scala aan kunsthistorische onderwerpen.
In deze interactieve theatervoorstelling gaan Rözer en Roelofs samen met het publiek op zoek naar overeenkomsten en verschillen tussen twee werelden die even onmisbaar zijn. Via vlammende betogen, epische sportmomenten en close-ups van wereldberoemde schilderijen, sculpturen en sporticonen laten beide sprekers toeschouwers anders kijken naar beelden van kunst en sport. Zo maakte Rözer voor de gelegenheid een mini-opera over de Tour de France en vertelt Roelofs over de verwantschap tussen een iconische bergetappe en middeleeuwse, religieuze schilderkunst. Langzamerhand wordt duidelijk dat The Match geen wedstrijd is, maar een feest der herkenning!
Arthouse en Cultureel Podium LUX, Nijmegen (2023):
“De interactieve theatershow zorgde in een uitverkochte zaal voor een persoonlijke avond vol anekdotes, iconische beelden en vermakelijke gesprekken.”
De Gelderlander (2023):
“Een duel in woordkunst.”
DRU Cultuurfabriek, Industriepark, Ulft (2024):
“Gelachen, geleerd, geraakt, geroerd.”